رشته تجربی دبیرستان: شرایط ورود، کنکور تجربی و رشته های تجربی در دانشگاه
نوشته شده توسط : سهیل

رشته تجربی دبیرستان: شرایط ورود، کنکور تجربی و رشته های تجربی در دانشگاه

بهترین هنرستان دخترانه .اینجور سوالات معمولا دانش آموزان و حتی اولیا رو به تحقیق درباره رشته تجربی وادار میکنه. رفتن به رشتن تجربی و یا انتخاب هر رشته ای مثل همه انتخاب های مهم زندگی نیاز به اطلاعات درباره این رشته داره. باید ببینید آیا علاقه به رشته تجربی دارید؟ از آمار هجوم به رشته تجربی خبر دارید؟ اطلاع دارید که رشته های تحصیلی تجربی در دانشگاه چه رشته هایی هستن؟ رشته های تاپ تجربی یا به اصطلاح رشته های جذاب تجربی رو می شناسید؟ به همه این سوالات برای دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته دبیرستان رو دارند و یا انتخاب رشته کردند و به فکر تغییر رشته به تجربی یا تغییر رشته از تجربی به ریاضی یا انسانی هستند در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ جواب دادیم.

توصیه می کنیم بعد از مطالعه این مقاله، حتما دیدگاه ها و نظرات انتهای همین صفحه هنرستان رو هم مطالعه کنید چون بسیاری از این سوالات ممکنه سوال شما هم باشند. همچنین اگر با ابهام یا سوالی درباره انتخاب رشته تجربی روبرو بودید که در این صفحه جوابش رو پیدا نکردید، حتما در بخش نظرات انتهای صفحه بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ داده بشه.

 

رشته تجربی چیست
اول از همه باید رشته تحصیلی تجربی رو تعریف کنیم: رشته تجربی در کنار سایر رشته های علوم نظری مثل ریاضی و فیزیک و انسانی یکی از رشته هایی هست که دانش آموزان نظام جدید در صورت داشتن شرایط ورود به این رشته، میتونن انتخابش کنن. شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی رو جلوتر توضیح میدیم. هر چند کسانی که دیپلم ریاضی یا دیپلم انسانی داشته باشن هم میتونن در کنکور تجربی شرکت کنن اما بیشتر داوطلبان کنکور تجربی هر سال کسانی هستن که دیپم تجربی دارن. ضمنا کسانی که دیپلم فنی حرفه ای یا کار دانش داشته باشن بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی و یا حداقل مدرک کاردانی دانشگاه، نمیتونن در کنکور تجربی شرکت کنن.وزارت آموزش و پرورش

 

کتاب های رشته تجربی
رشته تحصیلی تجربی مثل سایر رشته ها چند درس عمومی و چند درس اختصاصی داره. دروس اختصاصی تجربی در دوره دبیرستان زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی هستن. دروس عمومی تجربی هم شامل ادبیان و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی میشه. در کنکور تجربی ۵ زیرگروه وجود دارد که هر رشته دانشگاهی جزء یکی از این زیرگروه هاست. ضریب درس های عمومی در همه زیرگروه ها ثابت هست اما ضریب دروس اختصاصی در هر زیرگروه با زیرگروه دیگه فرق داره. مثلا ضریب درس ادبیات و زبان فارسی در کنکور تجربی ۴، ضریب عربی ۲، ضریب دین و زندگی ۳ و ضریب زبان انگلیسی ۴ هست. در زیرگروه ۱ تجربی که بیشتر رشته های دانشگاهی پرطرفدار مثل پزشکی و دندانپزشکی جزء این زیرگروه هستن ضریب درس زیست شناسی ۱۲، شیمی ۹، ریاضی ۶، فیزیک ۶ و زمین شناسی صفر هست.ایران تحصیل -رشته های هنرستان

 بهترین هنرستان

شغل های رشته تجربی در دانشگاه و بازار کار رشته تجربی
بیشتر شغل ها و یا بهتر بگیم رشته های تجربی در دانشگاه، رشته هایی هستن که مرتبط با بدن انسان، گیاهان یا سایر جانداران هستن. مهم ترین درس رشته تجربی یعنی زیست شناسی هم بیشتر در ارتباط با همین موضوعات هست. البته بعضی رشته ها هم هستن که بین تجربی و ریاضی و انسانی مشترک هستن مثل حقوق و روانشناسی که از هر سه رشته میشه وارد این رشته های دانشگاه شد هرچند ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی در این رشته ها برای گروه انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی هست.

پرطرفدارترین شغل ها و رشته های تجربی در دانشگاه اول از همه رشته پزشکی و در مرتبه بعدی رشته هایی مثل داروسازی و دندانپزشکی هستن و معمولا هر سال رتبه های خوب کنکور تجربی یکی از این سه رشته رو انتخاب می کنن. طول دوره تحصیل پزشکی حدود ۷ سال و نیم ولی داروسازی و دندانپزشکی و دامپزشکی عمومی ۶ سال هست. رشته های دیگه ای هم هستن که جزو رشته های نسبتا پرطرفدار تجربی در دانشگاه به حساب میان و به اصطلاح کارشناسی یا لیسانس هستن یعنی دوره تحصیلشون ۴ سال هست مثل فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و …

اگه دوست دارید با این رشته ها بیشتر آشنا بشین و اطلاعاتی درباره رتبه های قبولی، طول دوره تحصیل، بازار کار، درآمد، امکان ادامه تحصیل و آینده شغلی این رشته ها بدست بیارید،

بهترین هنرستان پسرانه

 

به صفحه معرفی رشته های دانشگاهی تجربی در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

در چند رشته اول و پرطرفدار تجربی فعلا بازارکار نسبت به رشته های فنی مهندسی و رشته های علوم انسانی بهتره و هنوز به اندازه اون رشته ها اشباع نشده.

 

آیا رشته تجربی سخت است؟بهترین هنرستان های تهران
شاید آب خوردن هم سخت باشه! چون باید انرژی صرف کرد لیوان رو برداشت و داخلش آب ریخت که از نظر بعضی ها کار خیلی آسانی نیست! هر کاری سختی داره اما بسته به همت خود آدم داره که در اون کار موفق بشه یا نه. باید ببینید با تحمل سختی ها به چی می رسید و آیا تحمل این سختی ها ارزشش رو داره یا نه. واقعیت این هست که الان با هجوم به رشته تجربی رو برو هستیم. بیشتر دانش آموزان پایه نهم اولویت اول انتخاب رشته هاشون رشته تجربی هست. آمار تعداد داوطلبان کنکور تجربی هم تایید کننده همین هست. آمار تعداد داوطلبان در کنکور سراسری ۹۶ به این صورت بود:

۵۸۰ هزار و ۳۰۱ نفر کنکور علوم تجربی،

۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر کنکور علوم انسانی،‌

۱۴۸ هزار و ۴۲۹ نفر کنکور علوم ریاضی و فنی،

۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر کنکور آزمایشی هنر،

۶ هزار و ۴۵۴ نفر کنکور زبان‌های خارجی.

تعداد شرکت کننده های کنکور تجربی ۹۶ بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور ریاضی و همچنین بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور انسانی و بهترین هنرستان تهران بوده! با اینکه مجموع تعداد کل داوطلبان کنکور نسبت به سال های گذشته کمتر شده اما تعداد داوطلبان کنکور تجربی بیشتر از قبل شده. رقایت در کنکور تجربی نسبت به رشته های دیگه تا حدودی بیشتره. ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی کمتر از ۲ درصد کل داوطلبان کنکور تجربی هست یعنی هر سال حدود ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور تجربی نمیتونن این رشته ها قبول بشن. بنابرین رقابت نسبتا سنگین هست و اگه واقعا دانش اموز پرتلاش و درسخونی هستید و به رشته های دانشگاهی تجربی و درس زیست شناسی علاقه دارید این رشته رو انتخاب کنید. برای انتخاب رشته حتما با مشاور تحصیلی خودتون هم مشورت کنید.

 

سوالات خود را درباره رشته تجربی از مشاوران ۱۰۰ بپرسید
مهم ترین نکات مربوط به انتخاب رشته تجربی در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ بیان شد. اگر سوالی در رابطه با انتخاب رشته دبیرستان یا درباره رشته تجربی و هنرستان های تهران در ذهن شماست که جوابش رو در این مقاله نگرفتید میتونید در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید. پاسخگوی سوالات و پذیرای نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

منبع: مشاوران100





:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: